BidDk preloader

BID i Ørestad får forretningerne til at samarbejde

BID i Ørestad får forretningerne til at samarbejde

Hvis nu en af butikkerne i din lokale gågade tilbød gratis vinsmagning en eftermiddag, ville du så deltage? Svaret ligger garanteret og vejrer omkring et “måske”. 

Men hvad nu, hvis det var samtlige butikker i gågaden, der tilbød et glas gratis vin og en hyggelig snak, når du kom forbi? Dette er et blandt mange initiativer, der er blevet søsat i et BID i Ørestad City, faciliteret af BIDdanmark. BID’et inddrager talrige virksomheder og forretninger, der i fællesskab realiserer tiltag, der skal gavne beboere, erhvervslivet og de besøgende i området.

Og ideer er der mange af.

Kollektiv vinsmagning, udendørs biograf og cykelløb

Et af de helt store fordele ved BID’et i Ørestad City er, at det hæver barren for de muligheder, ideer og kreative påfund, der kan realiseres af de forretningsdrivende. Og ideerne får i den grad også lov til at flyve hen over BID-mødets bord.

D. 3. maj 2024 løb det første af BID’ens arrangementer af stablen, og det var vinsmagningen. Her kunne man som deltager få lov til at gå fra butik til butik, prøvesmage et nyt udbud af vin, og på samme tid få en hyggelig snak med butiksindehaverne.

Ud over at være et hyggeligt arrangement for de deltagende såvel som for arrangørerne, så var vinsmagningen selvfølgelig også en god måde for butikkerne at få skabt noget opmærksomhed omkring sig på. En slags kollektiv markedsføringsindsats, om man vil, hvor indskuddet fra de enkelte parter er lille sammenlignet med det potentielle afkast, det kan give for alle.

Der er også flere andre ideer på tegnebrættet i Ørestad Citys BID-projekt. Bl.a. drøfter man i øjeblikket mulighederne for at etablere en udendørs biograf samt et cykelløb, og endnu mere. Ligesom den kollektive vinsmagning er dette også eksempler på påfund, der næppe kunne realiseres af en enkelt forretningsdrivende alene, men som et koordineret og strategisk fællesskab nemmere kan realisere – og med gode chancer for succesoplevelser.

BIDdanmark faciliterer et samarbejde, der fortsætter organisk

Man skulle måske tro, at de enkelte forretningsdrivende ville mene, at det konkrete afkast, der kommer ud af BID-initiativerne, ville være den primære fordel ved projektet. Men selvom der er penge i gode BID-initiativer, så fremhæver de forretningsdrivende i Ørestad City derimod et andet resultat som det mest væsentlige.

At butiksejerne lærer hinanden at kende, og finder ud af hvordan de skal samarbejde.

Læs mere om den alternative markedsføring i Ørestaden her.

BID i Ørestad får forretningerne til at samarbejde

Det vigtige i et BID-samarbejde er nemlig ikke kun hvordan man kan få mest muligt ud af det faciliterede samarbejde. Det er i lige så høj grad vigtigt at holde fokus på hvordan man kan holde liv i samarbejdet efter projektets afslutning, så de fælles initiativer kan fortsætte på organisk vis.

Et BID-samarbejde kan altså, ud over at være et konkret redskab til at skabe mere handel på kort sigt, også være en hjertestarter for livet, aktiviteten og handelen i en bykerne. Når BID’et er overstået fortsætter bymidtens hjerte med at banke – sundere, raskere og mere livsvilligt end før. Ørestad City er i disse dage en by, der nyder godt af den øgede vitalitet fra BID-projektet, og et spirende, organisk samarbejde mellem byens butikker.

Billede: oicc.dk