Den største udfordring for detailhandlen er ikke internettet… Det er detailhandlerne selv
Det er ikke nok at gøre som man plejer, og give internettet skylden. Der skal tænkes anderledes, skabes oplevelser for kunden. Servicen har aldrig været vigtigere end nu. Kunden skal have en god grund til at bevæge sig ned i en fysisk butik. Den gode grund kan især specialbutikkerne give kunden med deres unikke viden.
Skal herretøjsbutikken byde på en kold fadøl, en kop kaffe eller en sodavand når man træder ind i butikken? Skal de stå i døren og byde velkommen? Det kan være de små oplevelser der skaber den rigtige atmosfære, og får kunden til at købe og komme igen. Er den måde medarbejderene er oplært på den rigtige? Skal de have så travlt?
Den gode kundeservice skal tilbage i detailhandlen, der skal være tid til den enkelte kunde. Medarbejderen skal være engageret, uddannet, og have lyst til deres arbejde.
Egtved gør noget ved problemet
På sidste BID møde fik vi talt om de udfordringer der er i detailhandlen. Vi har gennem det sidste år talt om hvad der skal til, for at de fysiske butikker kan overleve.
Røgeriet i Egtved har mange gode historier og ideer til hvordan man kan vækste over 30%. Et eksempel kan være når du køber et tv i Egtved Billede og lyd, så får du en kupon til en lun leverpostej hos røgeriet. Det resulterede en dag i, at en kunde fra Fredericia der havde købt et tv, og skulle hente sin lune leverpostej i røgeriet. Endte med at havde købt for over 1000kr i røgeriet. Ugen efter kom han igen, og havde nu sine venner med.
Per der ejer røgeriet siger, når jeg får en medarbejder fra et supermarked skal jeg lige have trukket tempoet ud af dem. Her har vi ikke travlt med at betjene kunden, fordi vi skal lave mange andre opgaver bagefter. Her er det kunden der er vigtig, og de skal altid have noget at gumle på. Så køber de mere siger Per.
https://vafo.dk/egtved/BID-Egtved-Det-gaar-faktisk-godt/artikel/591351