FN´s 17. verdensmål er et stærkt kort mod nethandlen

BIDs greb FN´s 17 Verdensmål og fik øje på et stærkt kort mod nethandel

Det er ikke let at drive butik i 2019. Kunderne handler på nettet som aldrig før, Amazon vil kun gøre det værre. Detailhandlen føler sig presset fra alle sider. Så hvorfor bruge tiden på FNs 17. Verdensmål? Er det ikke noget, som politikerne skal tage sig af?

Det er vigtigt at følge med tiden som detailhandler, være på forkant med kundernes behov og turde prøve noget nyt. Har du lagt mærke til, at FNs Verdensmål er på alles læber i 2019?

Er det bare gammel vin på nye flasker? Mange butikker har allerede økovarer på hylderne, fair trade og andet som bidrager positivt til en bedre verden. Mange gør en forskel lokalt og bidrager til at skabe jobs til borgere, der har brug for en hånd. De støtter lokale foreninger. De sparer på energien.

Ja, men det er ikke nok. Det skal omsættes til forretning.

Det startede på BID-møderne

I Gladsaxe Kommune har butikkerne fået øje på de farverige mål. Emnet blev taget op på BID-møderne, som jeg leder. Jeg kunne høre, at mange var nysgerrige – men også i tvivl om, hvordan de kom i gang.

Den tvivl greb kommunens erhvervsudviklingschef, som i forvejen snakker vækst og Verdensmål med kommunens virksomheder. Freja Ludvigsen og hendes team inviterede til workshop kl. 8 om morgenen i Verdensmålshuset på Fremtidsvej. 20 detailhandlende legede med Verdensmål og opdagede, at de er meget længere end de troede. Se her, hvad de fik ud af det:

Når Bagsværd inviterer kunderne til Go Nat Bagsværd den 31. maj, er det i år med FN´s Verdensmål som tema. Der er verdensmålsskattejagt for kunderne, annoncer i lokalavisen, kampagne på de sociale medier og mange butikker er klar til at skilte med hvilke Verdensmål de er optaget af.

Jeg har endda hørt, at kommunens borgmester, Trine Græse, kommer forbi og snakker FN´s Verdensmål med et par butikker. Hun er den første borgmester i Danmark, der har lavet en 4-årig strategi med verdensmålene.

Lokal service – et stærkt kort mod nethandel

Der er altså business i ”hele verdens to-do-liste”, som man kalder verdensmålene. De taler direkte ind i ”Tænk globalt – handl lokalt”. Når miljømæssig og social bæredygtighed kommer på dagsordenen, får butikkerne et nyt fokus på kundeoplevelsen, varernes kvalitet, de gode historier, den fysiske butik og det aktive lokalmiljø. Det kan kunderne mærke, og det kan blive et stærkt kort mod nethandlen.

Det kan også være stærkt i forhold til at motivere medarbejderne.

Derfor er jeg stolt af, at dette projekt kører i Gladsaxe, hvor jeg leder tre BID’s. Jeg tror, de lokale butikker har fat i noget, der kan blive stort, og jeg glæder mig til at dele erfaringerne med jer.

I BIDdanmark arbejder vi selv med verdensmål 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund, og verdensmål 17 partnerskaber for handling.

Hvad arbejder din butik med? Og husker du at fortælle det til dine kunder og medarbejdere?

Tag en snak med BIDdanmark om din by. Kontakt Mikkel Niess via kontaktformularen her.

Medie: Kapitalfond vil sælge Sportmaster

Endnu en kæde bliver sat til salg, efter at kapitalfond har overtaget den, og efterfølgende har leveret dårlige tal..

Tomme lejemål overalt i de Danske midtbyer, prøv engang at gå en tur på strøget i København… ALDRIG før har der været så mange tomme lejemål.

Detailhandlen i Danmark er i knæ, butikker lukker på stribe. Detailhandlen kan ikke klare det her selv, kommunerne, staten og ejendomsejerne skal alle tage dette alvorligt. Varer fra Kina flyver ind i landet, huslejen følger ikke detailhandlens nedgang, detailhandlere følger ikke med tiden, mange kommuner investerer ikke i detailhandlen.

Jeg oplever i mange byer, at detailhandlen skal kæmpe for at få hjælp fra kommunen, mens det øvrige erhvervsliv får støtte og hjælp. Det er ikke nok at lave byrumsinventar, flotte veje osv. der skal også investeres i samarbejde, aktiviteter og konceptudvikling. Kan kommunernes erhvervsservice hjælpe detailhandlere med at gentænke deres koncept, kan man sammen gå i dialog med ejendomsejerne. Hvordan kan kommunen, detailhandlen og ejendomsejerne sammen gøre noget. Har alle et fælles mål?

Jeg oplever også at mange detailhandlere ikke følger med tiden. De mange år med god vind i sejlene er slut, og der skal tænkes anderledes. Nøglepenge som (pension) for de gamle ejere er væk. Butikkerne er intet værd, og slet ikke hvis ejerne ikke har fulgt med tiden. Om det er den lille selvstændige, eller den store kapitalfond så gælder det samme. Hvis ikke man følger med tiden, så kan man lukke sin butik uden den store fortjeneste.

Det er nu detailhandlen skal på dagsordenen, der skal gøres noget. Hvor ofte bliver detailhandlen nævnt i den politiske debat? Hvor mange arbejdspladser beskæftiger detailhandlen, og den branche der leverer til detailhandlen?  Jeg er spændt på om branchen formår at få detailhandlen bragt op i den politiske debat..

Se mere på https://www.retailnews.dk/article/view/660209/medie_kapitalfond_vil_saelge_sportmaster

Billede: Marie Eriksen & RetrailNews

Detailhandlernes største udfordring er dem selv

Den største udfordring for detailhandlen er ikke internettet… Det er detailhandlerne selv

Det er ikke nok at gøre som man plejer, og give internettet skylden. Der skal tænkes anderledes, skabes oplevelser for kunden. Servicen har aldrig været vigtigere end nu. Kunden skal have en god grund til at bevæge sig ned i en fysisk butik. Den gode grund kan især specialbutikkerne give kunden med deres unikke viden.

Skal herretøjsbutikken byde på en kold fadøl, en kop kaffe eller en sodavand når man træder ind i butikken? Skal de stå i døren og byde velkommen? Det kan være de små oplevelser der skaber den rigtige atmosfære, og får kunden til at købe og komme igen. Er den måde medarbejderene er oplært på den rigtige? Skal de have så travlt?

Den gode kundeservice skal tilbage i detailhandlen, der skal være tid til den enkelte kunde. Medarbejderen skal være engageret, uddannet, og have lyst til deres arbejde.

Egtved gør noget ved problemet

På sidste BID møde fik vi talt om de udfordringer der er i detailhandlen. Vi har gennem det sidste år talt om hvad der skal til, for at de fysiske butikker kan overleve.

Røgeriet i Egtved har mange gode historier og ideer til hvordan man kan vækste over 30%. Et eksempel kan være når du køber et tv i Egtved Billede og lyd, så får du en kupon til en lun leverpostej hos røgeriet. Det resulterede en dag i, at en kunde fra Fredericia der havde købt et tv, og skulle hente sin lune leverpostej i røgeriet. Endte med at havde købt for over 1000kr i røgeriet. Ugen efter kom han igen, og havde nu sine venner med.

Per der ejer røgeriet siger, når jeg får en medarbejder fra et supermarked skal jeg lige have trukket tempoet ud af dem. Her har vi ikke travlt med at betjene kunden, fordi vi skal lave mange andre opgaver bagefter. Her er det kunden der er vigtig, og de skal altid have noget at gumle på. Så køber de mere siger Per.

https://vafo.dk/egtved/BID-Egtved-Det-gaar-faktisk-godt/artikel/591351

Sikke en start på 2019 – Detailhandlen bløder

Det står klart – Detailhandlen bløder – skal det fortsætte i 2019?

Efter December måned er der ingen tvivl om, at der skal ske noget i Danmark. De danske bymidter og detailhandlen bløder, og der skal ske noget til fordel for detailbranchen. Det er ikke nok at Cityforeningerne gør hvad de kan, at kommunerne får lavet detailhandels analyser, eller at man sender opgaver om udvikling af midtbyen i udbud på normal vis.

Der skal tænkes anderledes end normalt, der skal handling til. Tingene løses ikke ved snak, men ved handling. De løses ikke alene ved skrivebordet, der skal dialog, inddragelse og synlige aktiviteter til. De danske bymidter skal turde prøve noget nyt, for de gamle metoder virker ikke mere. Der skal arbejdes med løsninger på kort og lang sigt. Men det er vigtigt med de hurtige løsninger, noget der virker nu.

BIDdanmark vil bidrage

Hvilken butikskæde er den næste der lukker, hvor mange specialforretninger lukker inden sommer og amazon kommer snart for alvor på banen i Danmark. Er vi klar til det?

BIDdanmark opruster, og kommer her til foråret med en overbygning, noget der vil hjælpe de danske bymidter – en ny samarbejdspartner, og en ny stærk profil i BIDdanmark.

Det kommer der snart mere om..

Læs kommunikationschef i tænketanken Cevea, Kasper Fogh Hansens artikel om “Døden kommer til storbyen..” i avisen.dk – klik og læs her