BIDs greb FN´s 17 Verdensmål og fik øje på et stærkt kort mod nethandel

Det er ikke let at drive butik i 2019. Kunderne handler på nettet som aldrig før, Amazon vil kun gøre det værre. Detailhandlen føler sig presset fra alle sider. Så hvorfor bruge tiden på FNs 17. Verdensmål? Er det ikke noget, som politikerne skal tage sig af?

Det er vigtigt at følge med tiden som detailhandler, være på forkant med kundernes behov og turde prøve noget nyt. Har du lagt mærke til, at FNs Verdensmål er på alles læber i 2019?

Er det bare gammel vin på nye flasker? Mange butikker har allerede økovarer på hylderne, fair trade og andet som bidrager positivt til en bedre verden. Mange gør en forskel lokalt og bidrager til at skabe jobs til borgere, der har brug for en hånd. De støtter lokale foreninger. De sparer på energien.

Ja, men det er ikke nok. Det skal omsættes til forretning.

Det startede på BID-møderne

I Gladsaxe Kommune har butikkerne fået øje på de farverige mål. Emnet blev taget op på BID-møderne, som jeg leder. Jeg kunne høre, at mange var nysgerrige – men også i tvivl om, hvordan de kom i gang.

Den tvivl greb kommunens erhvervsudviklingschef, som i forvejen snakker vækst og Verdensmål med kommunens virksomheder. Freja Ludvigsen og hendes team inviterede til workshop kl. 8 om morgenen i Verdensmålshuset på Fremtidsvej. 20 detailhandlende legede med Verdensmål og opdagede, at de er meget længere end de troede. Se her, hvad de fik ud af det:

Når Bagsværd inviterer kunderne til Go Nat Bagsværd den 31. maj, er det i år med FN´s Verdensmål som tema. Der er verdensmålsskattejagt for kunderne, annoncer i lokalavisen, kampagne på de sociale medier og mange butikker er klar til at skilte med hvilke Verdensmål de er optaget af.

Jeg har endda hørt, at kommunens borgmester, Trine Græse, kommer forbi og snakker FN´s Verdensmål med et par butikker. Hun er den første borgmester i Danmark, der har lavet en 4-årig strategi med verdensmålene.

Lokal service – et stærkt kort mod nethandel

Der er altså business i ”hele verdens to-do-liste”, som man kalder verdensmålene. De taler direkte ind i ”Tænk globalt – handl lokalt”. Når miljømæssig og social bæredygtighed kommer på dagsordenen, får butikkerne et nyt fokus på kundeoplevelsen, varernes kvalitet, de gode historier, den fysiske butik og det aktive lokalmiljø. Det kan kunderne mærke, og det kan blive et stærkt kort mod nethandlen.

Det kan også være stærkt i forhold til at motivere medarbejderne.

Derfor er jeg stolt af, at dette projekt kører i Gladsaxe, hvor jeg leder tre BID’s. Jeg tror, de lokale butikker har fat i noget, der kan blive stort, og jeg glæder mig til at dele erfaringerne med jer.

I BIDdanmark arbejder vi selv med verdensmål 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund, og verdensmål 17 partnerskaber for handling.

Hvad arbejder din butik med? Og husker du at fortælle det til dine kunder og medarbejdere?

Tag en snak med BIDdanmark om din by. Kontakt Mikkel Niess via kontaktformularen her.